vigelandEen impressie van de 12-daagse reis van Fru Amundsen. Een groepsreis langs de hoogtepunten van het Olavspad Noorwegen. De groep loopt 10 van de mooiste trajecten. Samen goed voor 150 van de 650 km die het pad lang is. De eerste drie etappes gaan over de westelijke tak van de route. Ik was een van de reisbegeleiders in dit compleet verzorgde arrangement met bagagevervoer. De reis was van 22 augustus tot 3 september 2017.

Oslo

Gestart met de laatste Fru Amundsen pelgrimsreis van dit seizoen. Oslo lag er ontspannen bij aan het fjord onder het heerlijke zonnetje. Na een staatsieportret bij de eerste mijlpaal en het ophalen van de eerste stempel voor het pelgrimspaspoort, maakten we de eerste kilometers dwars door de stad, langs de Gamle Aker kerk (het oudste gebouw in Oslo, van rond 1100) en eindigend in het Vigeland-park, het beroemde beeldenpark. De Noren spreken nu van het begin van de herfst, wij genoten van een heerlijk zomerse eerste dag.

oslo

Øvre Jonsrud – Sundsvollen 18 km

Weer een heerlijke zonnige dag op het Olavspad. Dit tweede traject voerde ons door de bossen waar we de laatste frambozen, bosbessen en vossenbessen van het seizoen zo langs het pad konden plukken. Het uitzicht over het Tyrifjord is betoverend mooi. We kunnen het Olavskerkje van Bønsnes aan de overkant zien liggen. We rijden daar na de wandeling heen en krijgen een fijne rondleiding. De mare gaat dat de heilige Olav hier in de buurt is opgegroeid en de opdracht gaf voor de houten voorganger van dit charmante elfde eeuwse kerkje. De klokken (oorverdovend als je er naast staat) zijn in Nederland gegoten. Het zetten van de stempel in het paspoort is een passend einde van de dag.

sundsvollen

Kittelsrud – Tingelstad 13 km

De derde wandeldag voerde de pelgrims van Fru Amundsen door het cultuurlandschap tussen Kitelsrud en Tingelstad, een gebied waar veel graan wordt verbouwd. We genieten van de verre uitzichten over het glooiende landschap en de zoete frambozen langs de weg. Onderweg komen we een Noorse pelgrim tegen. Deze vrouw liep eerder met 40 Afghaanse vluchtelingen van Trondheim naar Oslo, met opzet in de omgekeerde richting. Het was nl een protestmars naar het bestuurlijke centrum van het land. Nu maakte ze de tocht in de goede richting in haar eentje genieten.

In het pelgrimscentrum van Granavollen worden we ontvangen met koffie en hartelijkheid, voor we de twee naast elkaar gebouwde kerkjes bezochten. Vervolgens nog 3,5 naar het stokoude kerkje van Tingelstad: een plaatje. Daarna reisden we door naar de oude boerderij Skaden, waar we onze intrek namen in twee knusse hutjes. De bacalao van reisleidster Marjan , een stoofschotel van klipvis, sloot een wederom prachtige dag smakelijk af.

tingelstad

Øyer – Tretten 15 km

We zijn inmiddels in het Gudbrandsdal, uitgesleten door de rivier Lågan. De westelijke tak en de oostelijke tak van de route hebben zich verenigd. Het prachtige dal wordt al sinds de vroegste tijden bewoond en is ook de geboorteplaats van de beroemde bruine kaas. Het Olavspad loopt vandaag halverwege de bergwand wat prachtige vergezichten over de rivier biedt. We kunnen zelfs de besneeuwde toppen van Jotumheimen in de verste verte zien liggen.

Het is een afwisselend heuvelig traject met veel gras- en bospaden. Er zijn paddenstoelen en weer veel frambozen langs het pad. Tekenen van de oprukkende herfst, maar we genieten opnieuw een aangenaam warme en zonnige dag. Moe maar voldaan keren we terug naar onze accommodatie bij de schilderachtige boerderij Skåden gard, waar nog even van het namiddagzonnetje genoten kan worden voor het authentieke Samische rendiergerecht geserveerd wordt.

skaden

Ringebu – Hundorp 15 km

De vijfde wandeldag startte bij de staafkerk van Ringebu, waar Marjan het gezelschap wees op de interessantste kenmerken. Het is knisperfris ondanks de strakblauwe lucht. Na een paar kilometer wandelen is de temperatuur echter flink gestegen en kunnen we de koffie met worteltaart in een warm zonnetje genieten. Daarop halen we het makkelijk tot de lunch bij een kloof waar het water zich met donderend geraas door perst. De dappersten koelen hun voeten in het ijskoude water.

Via een sprookjesachtig bos vol paddenstoelen dalen we af naar de E6 en vervolgen we naar onze accommodatie en pelgrimscentrum bij Dale-Gudbrands Gard. Daar is het speciale pelgrimsbier verkrijgbaar: "een licht bier, speciaal voor hen met vermoeide benen". Afkomstig van een lokaal brouwerijtje.

worteltaart

Hundorp – Vinstra 16 km

Vooralsnog valt er niets te klagen over het weer. Wederom strakblauwe lucht op de pelgrimsreis. We beginnen op de bodem van het Gudbrandsdal waarbij we het markante achtkantige kerkje van Sør-Fron passeren. De zondagsdienst vangt bijna aan. We mogen nog even een blik op het interieur werpen. Onder het kopje koffie buiten, horen we de gemeentezang. Na een kijkje bij de monumentale boerderij Sygard Grytting klimmen we tot halverwege de bergwand wat fantastische doorkijkjes over het dal oplevert.

Het kerkje van Sør-Fron zien we steeds maar steeds verder weg Via brede en smalle bospaadjes stijgen we door naar een verlaten zomerboerderij. De bijbehorende weide wordt nog wel bewoond door een kudde koeien. Daarna dalen we weer af en eindigt de etappe in de omgeving waar de sagefiguur Peer Gynt is ontstaan. Op de klanken van Griegs Peer Gynt suite, rijden we vervolgens tot aan de voet van Dovrefjell. De weg meandert mee met de rivier, tussen de steeds hoger wordende bergen. Een passender decor voor de 'Morgenstimmung' is niet denkbaar.

gudbrandsdal

Dovre

Rustdag in de pelgrimsreis. De ochtend wordt besteed aan wereldse zaken zoals shoppen en horeca-bezoek maar 's middags keren we weer terug in geestelijke sferen, met een bezoek aan het opvallende kerkje van Dovre. De houten kerk is aan de buitenkant bekleed met leisteen, als enige in Noorwegen. De boomlange koster is onze gids. Een fijne humorvolle kerel die alle tijd voor ons heeft.

Hij denkt dat pelgrimstochten steeds populairder worden onder dertigers en veertigers vanwege de toenemende hectiek en stress in het huidige dagelijkse leven. Eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn, vindt de koster, dat je voor een beetje rust en reflectie op pelgrimstocht zou moeten gaan. Zo is het leven niet bedoeld. Daar zou deze koster, die zelf de rust van een Boeddha uitstraalt wel eens gelijk in kunnen hebben. Nodig of niet: een pelgrimstocht maken is in ieder geval erg fijn.

dovre

Budsjord – Fokstugu 13 km

Gisteren zijn we naar ruim 1100 meter op Dovrefjell geklommen. Op het traditionele staatsieportret kun je goed zien hoe hard het waait en dat het een muts en handschoenen best fijn waren. Maar je ziet ook wat een weer-mazzel we hebben deze reis. De zon was er opnieuw de hele dag weer bij. Het was de hele dag gelukzalig wandelen tussen dwergberkjes, kruipwilgen, rendiermos, kraaihei en hier en daar wat veenpluis. De herfstkleuren rukken op. Het kleurenspel onder het steeds wisselende licht is fantastisch. En dan hebben we nog niet eens over de panoramische uitzichten gehad!

dovre allmans

dovrestaatsie

Hjerkinn – Kongsvold 12 km

Je zou er bijna op gaan rekenen, op dat heerlijke zonnetje. Vandaag was het weer prijs, al zat er hier op Dovre wel een straf, ijzig briesje bij. Maar dat zijn luxe-problemen. Marjan loopt de ochtendetappe tussen Hjerkinn en Kongsvold mee. Ik mag na de lunch weer genieten van dit betoverende landschap. Het pad slingert rond de boomgrens over eenmanspaadjes tussen de lage boompjes en struikjes.

We krijgen maar geen genoeg van het gele, bijna lichtgevende rendiermos, waar het herfstrood zo mooi bij afsteekt. De wandeling eindigt met het zetten van stempel bij hotel Kongsvold. We rijden verder noordwaarts, laten met enige weemoed de bergen van Dovre achter ons, maar genieten ook direct weer van de bossen en de akkers in het Orkladal, en de gastvrijheid van boerin Ingrid bij Meslo Gard.

dovrezelf

Korslia – Skaun 16 km

Vanmorgen hartelijk afscheid genomen van Ingrid Meslo op wier boerderij wij met veel plezier verbleven. We rijden naar de rand van het veenmoeras en stoken met vereende krachten een vuurtje waarop we traditionele kookkoffie maken. Aldus gesterkt wagen we ons in het veen. Een plek met een heel bijzondere sfeer. Alsof je heel ver van de wereld weg bent. We kijken uit naar de multe, de exclusieve bergbraam, maar helaas, wij plukken achter het net. De multe-tijd is voorbij.

We kunnen wel genieten van de parnassia die in grote getale bloeit. We verlaten het veen en lopen over landelijke weggetjes naar Skaun, met haar mooie kerkje. Logeren doen we bij John Wanvik in de museale stabbur van Sundet gard. John, die ook de pelgrims over de rivier voor zijn boerderij roeit, is een echte verhalenverteller. Ons voorgerecht bestaat uit een paar smakelijk opgediende anekdotes uit zijn familiegeschiedenis. De familie woont hier al eeuwen en veel van zijn voorvaders waren al veerman. Daarna werd de regionale maaltijdsoep sodd geserveerd, die iedereen uitstekend smaakte.

sundet

Sundet Gård – Trondheim

Finale van de pelgrimsreis! Iedereen behouden en in goede stemming gearriveerd bij de mijlpaal 0 voor de Nidaros-kathedraal. We vertrokken uit de stabbur van Sundet onder een grijs wolkendek waar af en toe een klein buitje uit viel. Hadden we al die regenpakken toch niet voor niets alle dagen meegesjouwd. Vandaag liep Matthias een stuk met ons mee, een medewerker van de organisatie die de pelgrimspaden in Noorwegen onderhoudt en promoot. Hij wil graag zien hoe pelgrims de routes in de praktijk ervaren. Een aardige man van wie wij op onze beurt ook veel te weten kwamen.

Later op de dag brak de zon toch weer door en konden we de eerste blik op de groene spits van de kathedraal werpen, onder een blauwe lucht.Na de laatste kilometers door de stad en de feestelijke aankomst, haalden we onze Olavsbrieven (pelgrimsdiloma's) op bij het kantoor achter de kathedraal. Daar mochten we ook een speldje in onze woonplaats prikken op de grote kaart. Elk speldje staat voor 1 pelgrim in het seizoen 2017. Deze reis werd afgesloten met een erg gezellig diner in het leukste restaurant van Trondheim: Baklandet Skydsstation. Krijg je ook zin in deze reis, stuur dan een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en je krijgt de data voor het seizoen 2018 door zodra die bekend zijn. Kijk voor meer info over deze en andere reizen in Noorwegen op www.fruamundsen.nl